Media Controversy Surrounding Tusk’s Return to Power in Poland

    Estimated reading time: 2 minutes

    Amidst Poland’s political landscape, Donald Tusk’s return to power after the recent elections was globally hailed as a triumph of centrism over populism. However, British conservative weekly, “The Spectator,” sheds light on controversies surrounding Tusk’s methods to gain control over public media, which, if executed by any other government, might have drawn the ire of the European Commission.

    Authoritarian Tactics Unveiled

    Despite promises of depoliticizing state media and upholding the rule of law, Tusk swiftly resorted to authoritarian methods. The article recounts how armed police surrounded the public TV station, searching vehicles, barricading premises, and shutting down channels. This move, ostensibly to cleanse the media, is seen as contradicting Tusk’s pledge to restore legal order and decency in public life.

    The British publication highlights legal concerns, emphasizing Tusk’s vow to dismantle the National Media Council lacking legal backing. The Helsinki Foundation for Human Rights expresses unease, suggesting the government’s takeover of public media raises serious legal doubts and potentially breaches Council of Europe standards.

    European Union’s Dilemma

    “The Spectator” questions whether Brussels will protest Tusk’s actions, given its historical stance on upholding the rule of law in Poland. Tusk’s prior role as the President of the European Council adds complexity, as the EU faces the challenge of simultaneously defending rule of law and supporting Tusk.

    As Poland becomes embroiled in a constitutional battle, the European Union’s response may shape the trajectory of the country’s democratic institutions. Tusk’s actions, once again in the spotlight, pose a conundrum for Brussels.

    2,215FansLike
    358FollowersFollow
    1,071FollowersFollow

    More in section